A Kárpát-medence magyar tájait bemutató fotográfiákkal, alkalomhoz illő énekkel, zenével és felolvasással, valamint egy különleges performansszal emlékeztek a trianoni békediktátum aláírásának évfordulójára és ünnepelték együtt az összetartozás napját a Partium Ház anyaországi és külhoni barátai, június 4-én.
Évszakok a Kárpát-medencében címmel, anyaországi és külhoni magyar fotográfusok munkáiból nyílt fotókiállítás a debreceni Partium Házban június 4-én, vasárnap délután, a nemzeti összetartozás napja alkalmából.
Az eseményen elsőként Tóth Ernő, a Partium Ház vezetője köszöntötte a szép számban összegyűlt vendégeket, majd Stanik István, a Magyar Házak szakmai igazgatója emlékezett meg a magyar nemzet legnagyobb tragédiájáról, melynek következtében a történelmi Magyarország elvesztette területének több mint kétharmadát, lakosságának több mint felét, amikor Partium, Erdély, Felvidék, Délvidék, Kárpátalja és Őrvidék a határokon túlra került. Ugyanakkor emlékeztetett arra is, hogy a magyar nemzet ma már nem csak a múltba réved, a nemzeti összetartozás napjává nyilvánított június 4-ei dátumnak a jelen és a jövő számára is üzenetet hordozó jelentése van: az államhatároktól függetlenül minden magyar a nemzet része.
Stanik István arról is szólt, hogy a Magyar Házak Hálózatába tartozó Házakban, köztük a debreceni Partium Házban nemcsak évente egy alkalommal beszélnek erről, hanem benne élnek, hiszen mindennapi küldetésük, hogy a hétköznapok gyakorlatában erősítsék a nemzeti összetartozás tudatát. Mint fogalmazott, a most megnyíló kiállítás is azt az üzenetet hordozza, hogy a Kárpát-medence összetartozó tájegységeiben feltűnő jellegzetes magyar tájak, falvak, történelmi épületek, templomtornyok mind összetartoznak, és az őket megörökítő fotográfusok – akiket név szerint is felsorolt – ezeknek a tájaknak szülöttei.
Stanik István ezt követően egy rendhagyó performanszra invitálta a közönséget: arra kérte a teremben lévőket, hogy mondják el, honnan származnak. A határ túlsó oldaláról érkező vendégeken kívül is, sokan rendelkeztek erdélyi, felvidéki, kárpátaljai gyökerekkel, ugyanakkor több hajdú-bihari vagy szabolcsi vendég is akadt. Az igazgató szerint a nemzeti összetartozás remek példája, hogy a különféle településekről érkező emberek egy helyszínen találkozhatnak.
A megható pillanatok után Tóth István fotóművész, a kiállítás kurátora idézte fel, hogy 2021-ben óriási sikerrel zárult az Euro Foto Art Nemzetközi Egyesület, a Kárpát-medence Intézet és a Magyar Házak Hálózata által közösen szervezett, 100 hallgatót befogadó Kárpát-medencei magyar nyelvű fotótanfolyam, a végzett hallgatók pedig megalapították a Kárpát-medencei Magyar Fotográfiai Társaságot, mely az összetartozás egy újabb korszakát hozta el. Az aktívan működő egyesület tagjainak friss alkotásaiból válogat az Évszakok a Kárpát-medencében című kiállítás. Tóth István úgy vélte, történelmünkről nem szabad megfeledkeznünk, ám a fotókiállítás példaértékű lehet a jövő távlatait tekintve. Bemutatta Az én településem című albumot, amelyben külhoni magyar fotóművészek tájképeken keresztül adják vissza a haza szeretetét. Az albumból minden jelenlévő vendég kapott egy ajándék példányt.
A beszédeket követően Ács János, zongoraművész a Bánk Bánból, nemzeti operánkból adott elő egy részletet, majd Balogh Emőke és Balog József énekesek a Kodály-gyűjtésből világhírűvé vált A csitári hegyek alatt című népdalt énekelték el. Az ünnepi műsor Vranyecz Artúr színművész előadásával zárult, aki Karinthy Frigyes: Levél kisfiamnak – Trianon emléknapjára című írását olvasta fel.
A művészek rendkívüli előadását vastapssal jutalmazta a közönség, melynek tagjai együtt énekelték el a Himnuszt és a Székely Himnuszt.
Ha szeretnék, a rendezvényről készült felvételünkt visszanézhetik a Magyar Házak Facebook-oldalán.